Skip to main content

social media

>>>

Formularz kontaktowy



    ​Plan marketingowy, strategia marketingowa, marketingowy model operacyjny – co to jest i czym się różni?

    Plan marketingowy, strategia, model - czym to się różny?

    Wyobraź sobie taką sytuację: jest około 500 r. p.n.e. Stoisz na wzgórzu, z którego rozciąga się widok na dolinę. Jesteś ubrany w ciężką zbroję, w ręku trzymasz włócznię. Po twojej prawej i lewej stronie stoi morze tak samo ubranych, dygoczących z przejęcia żołnierzy gotowych ruszyć ze wzgórza na wrogie wojska znajdujące się w dolinie przed Wami.

    Dowódca staje przed Wami i krzyczy: Kim jesteśmy!?
    Tłum odpowiada: żołnierzami!
    Dowódca: Co robimy!
    Tłum: Walczymy!
    Dowódca: to fajnie.

    I zalega cisza.

    W końcu, ktoś nieśmiało pyta w tłumie: dowódco a może dowódca powie coś więcej? Tam na dole czeka na nas wróg, a poza tym, że generalnie mamy walczyć to nie wiemy nic więcej. Jakieś formacje, podstępy, okrążenia, ktoś przodem a ktoś tyłem, ktoś szybciej a ktoś wolniej? Może jacyś łucznicy? Może ktoś na koniach?

    Dowódca na to: tak! 😀

    Czego tu Twoim zdaniem brakuje? Naturalnie strategii. W tym przypadku – strategii na tą bitwę.

    Wbrew pozorom analogiczne sytuacje widziałem w biznesie częściej niż możesz sobie wyobrazić. Organizacje, które były wyspecjalizowane w wykonywaniu produktów czy usług, ale bez strategii jak pokonać (choć nie przepadam za tym stwierdzeniem) konkurencję. Czy tak się da? Oczywiście, że się da. Tylko po co?

    Dziś opowiem Ci o strategii marketingowej. Dlaczego warto poświęcić na nią czas i jaką wartość ma dla organizacji.

    Zacznijmy od tego czym strategia jest generalnie. To bardzo proste: strategia to sposób na wygrywanie. Koncepcja albo inaczej pomysł lub założenie, które ma spowodować, że Twoja firma (wojska) wygrają z konkurencją (wrogimi wojskami). Oczywiście wygrana to przenośnia. Chodzi o zwiększanie Twojego udziału w rynku.

    Przed przystąpieniem do tworzenia strategii dobrze jest określić misję i wizję firmy. Albo inaczej WHY twojego biznesu. Tą koncepcję zaczerpnąłem od Simona Sinka z jego książki Start With Why i oczywiście wystąpienia na TedEx o tej samej tematyce.

    Sinek zauważa, że wielkie, odnoszące sukces organizacje najpierw zastanawiają się i komunikują dlaczego coś robią. Potem dopiero mówią jak to robią i na sam koniec co robią.

    Bardzo zachęcam przynajmniej do obejrzenia nagrania z tego wystąpienia – jest dostępne na youtube.

    Jeżeli masz już określone swoje WHY albo misję i wizję czas na następny krok.

    Jako nadrzędną tworzy się strategię firmy – czyli odgórne założenia jak ta firma ma funkcjonować, aby odnieść sukces. Przede wszystkim określa się aktualną sytuację firmy (gdzie jesteśmy), model biznesowy i charakter prowadzonej działalności (co robimy) i cele długoterminowe (gdzie chcemy się znaleźć).

    Następnie na podstawie założeń ogólnej strategii firmy tworzy się strategię marketingową. Czyli założenia marketingowe (pomysł), które mają spowodować, że z aktualnego miejsca, prowadząc taki biznes, znajdziemy się w docelowym miejscu. Innymi słowy, co musimy zrobić w zakresie marketingu, żeby zwiększyć wartość firmy?

    Zaczynasz zauważać schemat? Przechodzimy od ogółu do szczegółu.

    Co powinno się znaleźć w strategii marketingowej firmy.

    Obszary do określenia w strategii marketingowej mogą się od siebie różnić w zależności od firmy i jej działalności, ale jest kilka takich, które są niezmienne – znajdziesz je poniżej (zakładamy, że część opisową aktualnej sytuacji i celów są już określone w ogólnej strategii firmy).

    1. Segment/y, w których działamy,
    2. Analiza konkurencji,
    3. Grupa docelowa (buyer persona / idealiny klient),
    4. Nasza unikalna wartość – wyjątkowy sposób w jaki rozwiązujemy problem grupy docelowej, przez unikalny należy rozumieć inny od konkurencji,
    5. Marka, pod którą działamy,
    6. Strategia cenowa,
    7. Promocja,
    8. Strategia komunikacji,

    Każdy z tych punktów rozwiniemy przy kolejnej okazji.

    Ok – kawał pracy za Tobą.

    Znasz swoje WHY – wiesz, dlaczego Twoja działa i jaki chce mieć wpływ na świat.

    Masz opracowaną strategię firmy – czyli sposób w jaki firma działa i będzie działać aby zrealizować cele długofalowe.

    Masz też strategię marketingową – czyli pomysł na zdobycie udziału w rynku i przez to powiększenie wartości firmy.

    Jeżeli jest pomysł czas na działanie – plan działań marketingowych, inaczej marketingowy plan operacyjny albo strategię operacyjną. Nazw jest wiele – polskie publikacje niekiedy czerpią z zagranicznych albo stoją w przeciwieństwie. Ważne jest to, że strategia marketingowa to opis pewnego pomysłu, który będzie wspierał strategię całej firmy. 

    Dopiero plan operacyjny – jak sama nazwa wskazuje – to plan określający działania jakie należy podjąć, aby zrealizować założenia strategii.

    W planie znajdzie się opis konkretnego sposobu komunikacji, w określonym czasie i w określonym medium. To w planie znajdą się kampanie jakie dział marketingu chce zrealizować w nadchodzącym czasie (najczęściej roku). To plan będzie zawierał opisy konkretnych publikacji.

    Strategia to pewna koncepcja – założenie, najczęściej długoterminowe (3 – 5 lat), które jest fundamentem na którym buduje się krótkoterminowy (najczęściej 1 rok) plan konkretnych działań, które mają zrealizować strategię.

    I na koniec jeszcze drobna uwaga. Spotkałem się z firmami, które miały wielkie księgi będące złożonymi strategiami. Mnóstwo słów, wiele wykresów i tabel.

    Ale wartość niewielka.

    Spotkałem się z firmami, które w ogóle nie miały strategii – dla żadnego z obszarów prowadzonej przez siebie działalności.

    I były też (choć niestety w mniejszości) firmy, które miały proste dokumenty, które określały strategię hasłowo.

    Ba! Sam niekiedy na potrzeby warsztatów, żeby ruszyć jakkolwiek do przodu tworzyłem z uczestnikami „strategie” w excelu.

    Moim zdaniem nie ma potrzeby tworzenia grubych księgozbiorów strategicznych – a na pewno nie w firmach z sektora MiŚ.

    Jeżeli wiesz gdzie jest Twoja firma, wiesz dokąd zmierzasz i masz pomysł jak to zrobić odróżniając się od konkurencji, w dostarczaniu wartości dla klientów – to już bardzo dużo.

    Zacznij od haseł, jeśli naprawdę będziesz potrzebować grubych tworów pisanych – na to przyjdzie czas.

    Jeżeli chcesz porozmawiać o strategii marketingowej w Twojej firmie, skontaktuj się z nami przez poniższy formularz, a my zaproponujemy bezpłatną konsultację.

    Do następnego wpisu,

    Bartek

    Zobacz jak pracujemy

    Czyli jak w sześciu prostych krokach realizujemy cele naszych Klientów

    1

    Rozmowa wstępna

    Pozwól nam lepiej zrozumieć Twoje problemy i potrzeby.

    2

    Opracowanie planu

    Znamy potrzeby. Czas określić cel i sposób na jego osiągnięcie.

    3

    Dobór narzędzi

    Wybieramy narzędzia marketingu internetowego, które pozwolą nam zrealizować plan.

    4

    Wdrożenie

    Czas przygotować materiały (do Twojej akceptacji).

    4

    Wdrożenie

    Czas przygotować materiały (do Twojej akceptacji).

    5

    Regularna współpraca

    Tworzymy materiały i publikujemy je zgodnie z ustalonym harmonogramem.

    6

    Comiesięczny raport

    Co miesiąc otrzymasz od nas raport skuteczności wraz z rekomendacją zmian, jeśli to konieczne.

    Napisz do nas!

    Opisz nam swój cel.
    Znajdziemy sposób by go osiągnąć!



      Zadzwoń do nas!

      Masz jakieś pytania? Z chęcią na nie odpowiemy!